Методи за готвене

Методи за готвене

Чаункинг

През Ведическия период всички подправки се задушавали в гхии или олио, преди да се добавят към съответното блюдо.

Този процес, наречен чаункинг, се спазва и до ден днешен в Индия. С негова помощ се отваря вратата, през която излизат ароматът и енергията на подправките. По традиция семена като кимион, кориандър и синап се подлагат на тази процедура заедно с други подправки като прясно настърган корен джинджифил, накълцани или цели люти чушлета и урад дхал в тежък чугунен съд. Семената могат да бъдат цели или непосредствено преди това да се счукат или смелят на прах. Чаунк, т.е. готовият продукт, може да се прибави към дадено ястие в началото или края на неговото приготовление. Така например при кичади (комбинация от ориз и дхал), той се добавя към края на готвенето.

Печене

Известно на санскрит като бхона, този вид запичане се извършва по същия начин, както и чаункинга, само че без гхии или олио. В нашето съвремие чаункинга се измества от печенето. Начуканите или смлени преди повече от седмица подправки могат да бъдат освежени посредством този процес. Понякога подправките и счуканите или цели семена се заничат в тежка тенджера с дръжка заедно с брашно от нахут (безан).

Загрейте тежък тиган от неръждаема стомана или чугунена тенджера с дълга дръжка до средна температура. Измийте семената в решето и ги оставете да изсъхнат напълно. Сипете ги в нагорещения съд и разбърквайте често с дървена лъжица, за да не се слепнат. Намалете силата на огъня и ги оставете да се пекат още 10 минути. Бъркайте от време на време. Когато семената добият златистокафяв цвят или станат достатъчно хрускави, че да се чупят в ръката ви, трябва да ги пресипете в купа и да ги сервирате горещи или да ги използвате при приготовлението на дадено ястие.

Ако към семената трябва да се прибави сол и смлени подправки, използвайте същия съд, за да запечете последните на слаб огън в продължение на 2 минути. Тогава прибавете запечените сол и подправки към семената, преди да ги сервирате. Добра пропорция е на 1 чаена чаша семена да се прибавят половин чаена лъжичка сол и 1/2 чаена лъжичка смлени на прах подправки.

Варене на пара

Това е превъзходен начин за приготвяне на храната, при който се запазват свежестта и жизненоважните й минерали. В Индия тази процедура, известна като бхап даяна, се използва най-вече през пролетта и лятото. Варенето на пара може да се прави целогодишно, но не е препоръчително това да става през студените сезони, тъй като топлината не се запазва в храната.

Приспособленията за готвене на пара във вид на кошнички - бамбукови и от неръждаема стомана - се предлагат в комплекти от един до четири. Налейте на дъното на тенджера с плътно затварящ се капак малко вода, така че да не достига най-ниската кошничка. Поставете самата кошничка със суровите зеленчуци и затворете капака. Оставете да ври на средносилен огън.

Времето за готвене варира от 7 до 45 минути в зависимост от твърдостта на продуктите, от начина, по който са нарязани и от желания резултат.

За листните и воднистите зеленчуци са достатъчни 10 минути; броколито, карфиолът и брюкселското зеле се нуждаят от 15-20 минути. Твърдите кореноплодни като моркови, репей и едри парчета картофи изискват по-дълбок съд, повече вода и около 30-35 минути варене на пара. Внимавайте да не преварите листните зеленчуци. В идеалния случай сварените по този начин листни зеленчуци би трябвало да запазят яркозеления си цвят. Другите зеленчуци е най-добре да не се варят до пълно омекване, а да останат леко хрупкави.

Задушаване

Лекото задушаване на продуктите в малко олио е превъзходен начин на топлинна обработка за повечето зеленчуци. Те запазват своята свежест и жизненоважни минерали, а олиото обогатява вкуса им. Този метод на готвене изисква много по- малко олио от пърженето - 2 чаени лъжички са достатъчни да се задушат шепа зеленчуци. Добавката на няколко чаени лъжички вода увеличава ефекта, който оказва върху храната олиото. Зеленчуците могат да се задушат и само в няколко лъжици вода, без мазнина. Ако са нужни подправки, те може да се задушат в олиото преди слагането на зеленчуците. Тази процедура изисква или тежък тиган от неръждаема стомана, или чугунена тенджера с дълга дръжка, и двете с плътно прилепващ капак. Най-подходяща е умерената температура. Времето за готвене варира между 5 и 25 минути в зависимост от твърдостта на зеленчуците, начина, по който са нарязани и желания резултат.

Сипете олиото в съда и го загрейте на умерена температура. Прибавете подправките (ако такива са нужни) и ги душете за 2 минути. Сложете зеленчуците и еднакво количество олио и вода и оставете да се задушава. Представителите на Вата да използват 1 супена лъжица олио за 1 шепа зеленчуци; на Питта - 2 чаени лъжички олио за 1 шепа зеленчуци; на Кафа - 1 чаена лъжичка олио за 1 шепа зеленчуци.

Препоръчани продукти

loading...

Коментари за Методи за готвене

  1. 1.

    superrrrrrrrrrrrrr

Подобни статии

Туршии

Туршии

Туршиите се използват от векове от представителите на всички култури, за да стимулират храносмилател...